• BIST 108.392
  • Altın 143,183
  • Dolar 3,5328
  • Euro 4,1224

    "Birkaç yıl önce hayal bile edilemezdi"

    06.01.2012 15:58
    Genelkurmay eski Başkanı Orgeneral İlker Başbuğ’un “İnternet Andıcı” davası kapsamında tutuklanması, dünya basını tarafından Türkiye’de yaşanan değişimin en önemli göstergesi olarak algılandı.
    Birkaç yıl önce hayal bile edilemezdi

    Haberlerde genel olarak, Türk basını kaynaklı bilgiler, analist görüşleri ve 2003 yılında Ergenekon davasıyla başlayan ve bir dizi davayla devam eden sürece değinildi.

    Yorum kısımlarında ise çoğunlukla, Başbuğ’un bugüne kadar “darbe teşebbüsü” iddialarıyla açılan davalar kapsamında tutuklanan en üst düzey komutan olduğu ve Türkiye’de böyle bir tutuklama yaşanması ihtimalinin bundan birkaç yıl önce akıllara bile gelmeyeceğinin altı çizildi.

    ABD merkezli Associated Press haber ajansı, bu konuda en net ifadeleri kullanan medya organlarından biri oldu.

    AP’nin haberinde, “Eski bir kuvvet komutanın hapse atılması birkaç yıl önce hayal bile edilemezdi. Bu (tutuklama) üst üste üç seçim kazanan hükümetin, ordunun siyasi nüfuzunu büyük oranda azaltmasının ardından geldi” ifadelerine yer verildi.

    MANŞETTEN DEĞİL İÇERİDEN
    Yabancı yayın organları, haberi, internet sitelerinin ana sayfasında küçük bir yerde ya da dünya haberlerinin yer aldığı iç sayfalarında kullanırken, İngiliz kamu yayın organı BBC, gelişmeyi günün önemli bir bölümünde manşetinde tuttu.

    İş dünyasının yakından izlediği, İngiliz ve ABD’li ekonomi finans gazeteleri Financial Times ve Wall Street Journal'ın habere açılış sayfasında yer veren iki kurum olması da dikkat çekti.

    ODA TV, İNTERNET ANDICI, ERGENEKON…
    Ancak yabancı gazeteler ve haber ajanslarının Türkiye’deki yargı süreçlerinden kafaları karışık olsa gerek ki Başbuğ’un “İnternet Andıcı” değil “Ergenekon” davası kapsamında tutuklandığını yazmak gibi maddi hatalar yapanlar da oldu.

    Hatta haberlerin bazılarında, dün görülen Oda TV davasıyla ilgili detaylar da yer aldı.

    Örneğin üst düzey subayların tutuklandığı daha önceki operasyonlarda yaptığı gibi "paşaların düşüşü" yorumuyla askerlerin gücünün zayıflamasına dikkat çeken Reuters, Başbuğ ile ilgili haberinde, “Perşembe günü akşam saatlerinde, İstanbul’da başka bir mahkeme de Ergenekon örgütüyle bağlantılı oldukları gerekçesiyle yargılanan tanınmış gazetecilerin, dokuz aylık tutukluluktan sonra tahliye talebini reddetti” ifadelerini kullandı.

    OLMAZSA OLMAZ CÜMLE
    En kapsamlı haberlerden birine yer veren ve ABD'de liberal-demokrat duruşuyla bilinen New York Times, Başbuğ’un “hükümeti devirmek amacıyla yasadışı örgüt liderliği yapmakla suçlanan en üst kademe subay” olduğuna dikkat çekti.

    New York Times, yaklaşık 10 yıldır Türkiye ile ilgili haberlerinde kullandığı, “iktidardaki İslam yanlısı Adalet ve Kalkınma Partisi” ile “orduyu da kapsayan laik elitler” arasındaki iktidar mücadelesi değerlendirmesini Başbuğ’un tutuklanması haberinde de vermeyi ihmal etmedi.

    Haberde, “Hükümetin bu davalardaki baskısı, Türkiye’nin Müslüman dünyası için bir demokrasi modeli imajını lekelerken, Avrupa Birliği adaylığı konusunda da soru işaretleri yarattı” yorumu yapıldı.

    “NATO’NUN EN BÜYÜK İKİNCİ ORDUSU”
    BBC’nin internet sitesinin manşetinde yer alan haberde de 2010 yılında emekli olan Başbuğ’un, Ergenekon davasının genişletilen soruşturması kapsamında tutuklanan en üst düzey subay olduğuna dikkat çekildi.

    Haberde davayla ilgili olarak daha önce suçlanan subayların, emir-komuta zinciri doğrultusunda hareket ettiklerini söylediklerinin altı çizildi.

    BBC, Türk ordusunun ABD’nin ardından NATO’nun en büyük ikinci ordusu olduğuna da vurgu yaparken, hükümet ile ordu arasındaki geçmişten bugüne yaşanan gerginlik hatırlatıldı.

    ÇOĞUNLUK AJANS HABERİ
    Bunların dışında, tutuklama kararıyla ilgili haberler, AFP, Euronews, El Cezire, ABC News gibi gazete, ajans ve kanalların internet sitelerinde de yer aldı.

    Ancak ajanslar dışındaki kanallar ya doğrudan ya da derleme yaparak ajans haberlerini kullandı.

    Yalnızca İngiliz ve Amerikan basını değil, Çin, İtalya, Fransa, İspanya, Rusya, Yunanistan ve Arap ülkelerinin yayın organları da internet sitelerinde Başbuğ'un tutuklanmasına yer verdi. 

    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, Türkçe karakter kullanılmayan ve kişilik haklarını hiçe sayan yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
    Diğer Haberler
  • O manzaralar içimizi sızlatıyordu06 Ekim 2012 Cumartesi 12:50
  • Sucuk ve Salamı karıştıramayacaklar06 Ekim 2012 Cumartesi 12:48
  • 56 yaşındaki ev hanımının yaptığı pes dedirtti!06 Ekim 2012 Cumartesi 12:47
  • Şehit yakınlarına internet indirimi06 Ekim 2012 Cumartesi 12:39
  • Bir top mermisi daha düştü!06 Ekim 2012 Cumartesi 11:51
  • Bisküvi kutusundan tarih çıktı06 Ekim 2012 Cumartesi 10:58
  • Nevşin Mengü rövanşı böyle aldı!..06 Ekim 2012 Cumartesi 10:56
  • Bu haberi okumadan yola çıkmayın06 Ekim 2012 Cumartesi 10:40
  • 4+4+4ün gerekçeli kararı Resmi Gazetede!06 Ekim 2012 Cumartesi 10:39
  • Başbakan Erdoğanın arıyla imtihanı!06 Ekim 2012 Cumartesi 10:37
  • Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Aydın Post | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
    Tel : 0256.226 61 64 | Faks : 0256.226 61 64 | Haber Yazılımı: CM Bilişim