Süleyman Demirel Üniversitesi (SDÜ) Fen Edebiyat Fakültesi Arkeoloji Bölümü Başkanı ve Antiocheia Antik Kenti Kazı Başkanı Doç. Dr. Mehmet Özhanlı, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Pisidia Antiocheia Antik Kenti'ndeki kazı çalışmalarının 2008 yılında Bakanlar Kurulu kararıyla Süleyman Demirel Üniversitesi'ne verildiğini, bu yıldan itibaren çalışmaların aralıksız yürütüldüğünü söyledi.

Antik kentte daha önceki yıllarda sadece kurtarma kazıları yapıldığını, ancak son 4 yıldır yürütülen çalışmalarda önemli bulgulara ulaştıklarını anlatan Özhanlı, ''Kazı çalışmalarında ana Tanrıça figürü ile yeni bir kiliseye ulaştık. Pisidia Antiocheia'nın diğer antik kentler gibi depremden sonra aniden terk edilmediğini, kent merkezinin yavaş yavaş bugünkü Yalvaç'a doğru kaydığını belirledik'' dedi.

Bu nedenle çoğu malzemenin ya aşağıya taşındığını ya da eritildiğini kaydeden Özhanlı, ''Toprak üstünde fazla malzeme yok. Günümüzde insanlar kalıntıların çoğunu binalarda yapı malzemesi olarak kullanmış. Yapılan kazı çalışmalarında daha çok heykel, seramik ve metal parçalarına rastlıyoruz'' diye konuştu.

Özhanlı, Pisidia Antiocheia'nın Anadolu'daki en önemli antik yerleşim alanlarından biri olan ve büyük bir alana sahip olduğunu vurgulayarak, kazı ekibinde kendisiyle birlikte 25 arkeolog ve öğrenci ile 10 işçinin yer aldığını, bu yılki çalışmalarının 11 Aralık'ta sona ereceğini söyledi.

BAZI BÖLÜMLERİN RESTORASYONU BU YIL TAMAMLANACAK

Bu yıl, önceki yıllarda başlatılan Maximus Caddesi'ndeki çalışmalara devam ederek caddeyi gün yüzüne çıkarmak istediklerini anlatan Özhanlı, şöyle dedi:

''Cadde, 30 metre genişliğiyle Anadolu'daki en geniş meydan özelliğini taşıyor. Çalışmaları tamamladığımız zaman özellikle ziyaretçilerin büyük ilgi göstereceğini düşünüyoruz. Bu yıl Aedilicus Tepesi ve bir piskopos sarayının olduğu alanda da çalışma yapacağız. Kentin Helenistik dönem özelliklerini öğrenmek için tapınağa yakın bir alanda sürdürülen sondaj çalışmasını genişleteceğiz. Bu yıl Roma Hamamı'nın kazı ve konservasyon çalışmalarını sonlandırıp restorasyon projesini tamamlamak istiyoruz. Ayrıca tiyatro alanındaki taşların kaldırılması ve su alanın restorasyon projesinin tamamlanmasını, başka bir restorasyon projesi ile önümüzdeki yıl kentin batı kapısını ayağa kaldırmayı planlıyoruz.''

ANTİOCHEİA HRİSTİYANLIK HAC MERKEZİ OLARAK İLAN EDİLEN BİR KENT

Özhanlı, kentin haritalama işlemlerini tamamladıktan sonra Pisidia Antiocheia Antik Kenti'nin bilimsel bir şantiyeye dönüştürüleceğini vurgulayarak, ''İnanç turizminin önemli değerlerinden Antiocheia, aynı zamanda Anadolu'nun da en önemli kentlerinden birisi. Bu abartılmış bir cümle değil. Çünkü burada M.Ö. 5. yüzyıldan itibaren dini bir merkez olarak kullanılan Men Tapınağı var. Men kültürünün en önemli merkezleri arasında yer alan Antiocheia Antik Kenti, Tanrı Men'e sunulmuş pek çok eserle donatılmış'' diye konuştu.

Özhanlı, Hz. İsa'nın 12 havarisinden St. Paul'un dini yayma çalışması yaptığına inanılmasından dolayı Antiocheia'nın Hristiyanlık hac merkezi olarak ilan edilen bir kent olduğunu kaydetti.

Doç. Dr. Mehmet Özhanlı, yaptıkları kazılarda 9 ve 11. yüzyıllarda Arap akınlarıyla kentin küçülmesi, daha sonra Miryekefelon Savaşı ve Türklerin bölgeye gelmesiyle burada yaptıkları değişikliğin neler olduğunu arkeolojik verilerle belirlediklerini anlatarak, ''Kentte kullanılan bazı yapıların farklı işlevleri olduğunu, hamam olarak bilinen yapının bir karargah binası olarak kullanıldığını arkeolojik verilerle ortaya koyuyoruz. Çalışmalar ilerledikçe kentin görkemini ve tarihine yakışır verileri elde etmeye devam ediyoruz'' diye konuştu.

ISPARTA KÜLTÜR VE TURİZM MÜDÜRÜ KILIÇ

Isparta Kültür ve Turizm Müdürü Abdullah Kılıç da Antiocheia Antik Kenti'nin, St. Paul'un kutsal yolculuğunda ilk vaazını verdiği kilisenin kalıntıları ve Roma döneminin şehir kalıntıları bulunmasından dolayı inanç turizmi açısından önemli bir konumda olduğunu söyledi.

Antik kentte son 4 yılda gerçekleştirilen çalışmalar için 450 bin lira ödenek kullanıldığını, bu yıl için de 180 bin lira ödenek ayrıldığını belirten Kılıç, sadece antik kentteki Roma Hamamı'nın kazı ve restorasyon çalışmaları içinse bugüne kadar 600 lira ödenek gönderildiğini kaydetti.

Psidia Antiochia Antik Kenti'ni geçen yıl 20 bin kişinin ziyaret ettiğini bildiren Kılıç, ziyaretçi sayının önümüzdeki yıllarda çok daha fazla artmasını beklediklerini ifade etti.

Kılıç, kazı çalışmaları sırasında çıkarılan önemli eserlerin Yalvaç Müzesi'nde ziyaretçilerin beğenisine sunulduğunu sözlerine ekledi.